Friday, July 31, 2009

HAMAS Pejuang Kota Suci Baitulmuqaddis

Tajuk : Hamas Pejuang Kota Suci Baitulmuqaddis
Pengarang : Maszlee Malik
Penerbit : PTS Millenia
ISBN : 978-983-3604-76-0
Mukasurat : 216 Halaman
Status Stok : ADA
Harga seunit : RM 13.90

Buku ini mengupas sejarah pembentukan HAMAS, kronologi peristiwa-peristiwa berkaitan HAMAS dan Palestin, Intifadah dan pelbagai perkara lain berkenaan HAMAS. Selami kepayahan dan kesengsaraan perjuangan HAMAS sebelum dan selepas diberi mandat menerajui kerajaan Palestin.

Asal Usul HAMAS
HAMAS tidak muncul secara tiba-tiba. Kemunculannya juga bukan kerana kekecewaan sesetengah golongan pada Fatah seperti yang pernah didakwa. HAMAS juga bukan gerakan yang dicipta oleh Likud bagi memporakperandakan masyarakat Palestin seperti yang difitnah oleh sesetengah yang lain.

Gerakan HAMAS merujuk pada perjuangan yang panjang. HAMAS menegaskan yang perjuangan mereka kembali kepada perjuangan Syeikh Izzuddin al-Qassam semasa Revolusi Palestin 1936. Yang pasti, perjuangan HAMAS seperti yang diterangkan dalam perlembagaan mereka adalah berasal daripada gerakan Ikhwan al-Muslimin (IM). Gerakan IM ditubuhkan di Mesir seawal tahun 1928. Penulis akan membawa pembaca melihat sejarah IM dan perjuangan Palestin serta bagaimana ia dapat berubah bentuk kepada HAMAS.

"Kami yakin, saudara-saudara seISLAM kami masih dapat membantu kami. Kami yakin saudara seakidah kami dapat menampung keperluan rakyat Palestin dan mencukupinya. Kami yakin juga, saudara seakidah kami di seluruh dunia dapat membantu kami untuk terus hidup dan tidak bergantung pada bantuan-bantuan daripada negara-negara bukan ISLAM, apatah lagi daripada rejim Zionis. Persoalannya, dimanakah saudara-saudara kami? Dimanakah mereka di kala kami memerlukan mereka?"

(Petikan Pesanan HAMAS buat umat ISLAM di Malaysia)

Saya mencadangkan anda semua untuk membaca buku ini untuk mendalami budaya politik yang betul dan contoh pemimpin (Qudwah Hasanah) yang tepat di zaman global ini. Ingat JIHAD pada ALLAH tidak semestinya berperang mengangkat senjata dan melakukan serangan berani mati. Dengan politik juga kita dapat membantu umat ISLAM dalam memartabatkan lagi maruah agama ISLAM itu sendiri. Jangan ISLAM atas nama semata-mata tanpa ada sedikit pergantungan dan penghambaan pada YANG ESA.


Wallahualam... ALLAHU AKHBAR!!

1 comments:

Marcó-Munt said...

Negara Brunei Darussalam

Post a Comment