Thursday, December 17, 2009

Happy New Year 1431 H




Salam hijrah, Salam tahun baru..

Akhirnya tamat dah tahun 1430 H. Nak masuk tahun 1431 H lak. Hm guane azam tahun baru? Hehehe azam tahun ni pun tersasar. Harap sahabat2 tak la macam tu. Apape pun, saya di sini ingin mengucapkan selamat tahun baru. Semoga tahun baru ini memberi makna yang lebih besar buat kita. InsyaAllah.. :)


Kelebihan bulan Muharram

  1. Awal muharram ialah penetapan tahun hijrah bagi umat Islam bermula pada masa Khalifah Umar Al-Khattab berkuasa iaitu pada tahun 13 Hijrah hingga 23 Hijrah bersamaan 634-644 M. Daya usaha untuk menetapkan perhitungan tahun hijrah ini.
  2. Palig afdal berpuasa selepas bulan Ramadhan ialah berpuasa dalam bulan Muharram. Paling afdal selepas solat Fadhu ialah solat Qiamulalil.
  3. Allah telah menjadikan di dalam setahun, dua belas bulan. Empat daripadanya diharamkan berperang iaitu Zulkaedah, Zulhijjah, Muharram dan Rejab.
  4. Rasulullah bersabda dalam Surah Al-Fajar yang bermaksud Demi Fajar. Bermakna bulan Muharram ialah Fajar bagi tahun ini.
  5. Puasa Asyura adalah kifarah bagi setahun dan puasa di hari Arafah ialah kifarah bagi dua tahun.
  6. Siapa yang memberi kelapangan kepada ahli keluarganya pada hari Asyura, nescaya Allah meluaskan rezekinya pada seluruh tahun itu.
  7. Laut Merah terbelah dua untuk menyelamatkan Nabi Musa as bersama pengikutnya dari tentera Firaun.
  8. Hari pertama Allah mencipta alam dan menurunkan rahmat.
[Muslimin/Muslimat digalakkan berpuasa dari 1-10 Muharram]


Nanti jangan lupe baca doa ini ye.

NEW YEAR!!

0 comments:

Post a Comment