Monday, July 6, 2009

Jom Rempit ke Masjid!!


Salam Muhibah, Salam Perpaduan..

Terkejut sebenarnya tengok gambar ni. Tapi gambar ni bagus. Ada pengajaran yang ingin disampaikan. Jadi kepada semua yang suka merempit tu, eloklah ikut. Yang ini baik, tak de salahnya, takkan dapat dosa malahan dapat pahala lagi. Kepada pemuda-pemuda @ lebih luas, golongan kaum Adam ini, lebih baik pergi ke masjid untuk menunaikan solat 5 waktu. Ganjarannya tinggi kerana solat berjemaah, dapat mengeratkan hubungan silaturrahim dan menunaikan kewajipan sebagai seorang muslim.

Malah dalam Hadis ada menyebut,

Dari Ibnu Umar ra bahawa Rasulullah SAW bersabda, `Shalat berjamaah itu lebih utama daripada shalat sendirian dengan 27 darjat. (HR Muslim 650, 249)

Dari Ibnu Umar ra bahawa Rasulullah SAW bersabda, `Shalat berjamaah itu lebih utama dari shalat sendirian dengan 27 darjat. (HR Muslim 650, 249)

Dari Abi Musa ra berkata bahawa Rasulullah SAw bersabda, `Sesungguhnya orang yang mendapatkan ganjaran paling besar adalah orang yang paling jauh berjalannya. Orang yang menunggu shalat jamaah bersama imam lebih besar pahalanya dari orang yang shalat sendirian kemudian tidur. (lihat Fathul Bari jilid 2 halaman 278)

Dari Ibnu Abbas ra bahawa Rasulullah SAw bersaba, `Siapa yang mendengar azan tapi tidak mendatanginya, maka tidak ada lagi shalat untuknya, kecuali kerana ada uzur.(HR Ibnu Majah793, Ad-Daruquthuny 1/420, Ibnu Hibban 2064 dan Al-Hakim 1/245)

Dari Abi Hurairah ra berkata bahawa Rasulullah SAW didatangi oleh seorang lelaki yang buta dan berkata, “Ya Rasulullah, tidak ada orang yang membawaku ke masjid. Rasulullah SAW berkata untuk memberikan keringanan untuknya. Ketika sudah berlalu, Rasulullah SAW memanggilnya dan bertanya, `Apakah kamu dengar azan shalat?`. `Ya`, jawabnya. `Datangilah`, kata Rasulullah SAW. (HR Muslim 1/452).

Jadi saya menyeru kepada pelajar UiTM Pahang, Kampus Khazanah Alam terutamanya pelajar baru, rajin-rajinlah ke Uwais Al-Qarni untuk menunaikan solat. Bukan jauh sangat pun. Jalan kaki sikit je dah sampai, lagi-lagi pelajar siswa dan pelajar di kolej siswi. Berjalan selangkah ke masjid pun dah boleh dapat pahala. Takkan ganjaran semudah itu pun kita nak lepaskan, betul x??



* SELAMAT DATANG DIUCAPKAN KEPADA PELAJAR BARU DAN LAMA KE UITM PAHANG KAMPUS KHAZANAH ALAM BUAT KESEKIAN KALINYA*

0 comments:

Post a Comment