Saturday, May 16, 2009

Ukhuwwah [Part 1]



Berdasarkan riwayat Muslim dr Abu Dzar r.a. berkata, bersabda Rasulullah[SAW];
"Jangan meremehkan kebaikan apapun bentuknya walau sekadar bermuka cerah ketika bertemu saudaramu."


Bismillahir Rahman Nir Raheem

Maksud ukhuwwah (persaudaraan) adalah:

Hati-hati dan roh terikat dengan ikatan akidah. Ikatan akidah adalah ikatan yang paling kukuh dan mahal. Persaudaraan sebenarnya adalah persaudaraan iman dan perpecahan itu adalah saudara kepada kekufuran, sahabat syaitan durjana. Kekuatan yang pertama kepada kita adalah kekuatan kesatuan, tidak ada kesatuan tanpa kasih sayang.

Kasih sayang yang paling rendah adalah berlapang dada, yang sederhana adalah menyamakan saudaranya dengan dirinya sendiri dan yang paling tinggi ialah martabat `ithar' (melebihkan saudaranya dari dirinya sendiri).

Jadi sahabat2, pilihlah nak memiliki persahabatan yang bagaimana.. yang paling rendah, sederhana atau yang paling tinggi darjat kasih sayangnya pada sahabatnya. Sekiranya sahabat2 telah pun menentukan dan mempunyai sahabat yang paling tinggi darjat kasih sayangnya, maka jaga dan suburilah hubungan yang diredhai ALLAH ini sebaik mungkin. Dan apabila dinamakan persahabatan yang paling tinggi darjat kasih sayangnya, maka akan adalah ujian daripada Yang Maha Esa untuk menguji dan melihat seteguh & sesetia mana persahabatan itu dipelihara. Tidak kalah juga kedengkian dan kegelisahan syaitan yang runsing dan bingung setiap kali adanya persahabatan yang terbina atas landasan akidah yang kukuh kerana ALLAH SWT, maka tidak senang duduklah syaitan2 ini yang berusaha untuk menghancurkan serta memecahbelahkan hubungan tersebut.

Buat sahabat2 saya yang tahu bagaimana kasih sayang saya pada mereka, saya sangat2 merindui saat2 indah kita bersama, bergurau senda, beriadah beramai2, menjamu selera bersama, solat dan tidur secara berjemaah.. andai diri ini telah melakukan kesilapan yang mengguriskan hati sahabat2, saya dengan rendah diri memohon ampun dan maaf atas kekhilafan diri ini. Sahabat, bimbing dan perbaikilah diriku ini. Terimalah salam persahabatan dan kasih sayang daripadaku..

Ku akui kelemahan diri,
Kuinsafi kekurangan ini,

Ku kesali kejahilan ini,

Terimalah taubatku ini..




Wallahualam..

0 comments:

Post a Comment