Monday, August 17, 2009

Ramadhan Kehadiranmu Dirindui...



Daripada Abu Hurairah r.a. bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda: "Allah berfirman: Semua amalan anak cucu Adam untuknya kecuali puasa, sesungguhnya puasa adalah untuk-Ku, dan Aku akan membalasi puasanya itu; Puasa adalah benteng (penghalang melakukan dosa); Oleh itu jika kamu berpuasa maka janganlah mengeluarkan kata-kata yang boleh menimbulkan berahi, janganlah menjerit, janganlah memperbodoh orang lain; Jika kamu dicaci atau diajak berkelahi maka katakanlah: Sesungguhnya aku sedang berpuasa - sebanyak dua kali. Demi diriku di Tangan-Nya: Sesungguhnya air liur orang yang berpuasa di sisi Allah pada Hari Kiamat adalah lebih harum daripada bau kasturi. Orang yang berpuasa akan mendapat dua kegembiraan: Jika dia berbuka, dia bergembira dengan bukaannya, jika dia menemui Allah kelak maka dia akan bergembira dengan puasanya."
( HR Muslim, Ahmad dan Al-Nasaai )


Permulaan Al-Quran diturunkan dalam bulan Ramadhan. Jadi umat Islam sangat digalakkan membaca Al-Quran dalam bulan Ramadhan untuk mendekatkan dirinya dengan Allah 'Azza Wa Jalla. Di antara kelebihan membaca Al-Quran ialah ia akan memberi syafaat pada hari kiamat bagi orang yang membacanya. Rasulullah s.a.w. bersabda :
"Bacalah Al-Quran, kerana la akan datang pada hari kiamat sebagai pemberi syafa'at (pertolongan) kepada pembacanya."
( H.R. Muslim dari Abi Umamah )


Do'a malaikat Jibril menjelang Ramadhan "Ya Allah tolong abaikan puasa ummat Muhammad, apabila sebelum memasuki bulan Ramadhan dia tidak melakukan hal-hal yang berikut: * Tidak memohon maaf terlebih dahulu kepada kedua orang tuanya (jika masih ada); * Tidak berma'afan terlebih dahulu antara suami isteri; * Tidak bermaafan terlebih dahulu dengan orang-orang sekitarnya." Maka Rasulullah pun mengatakan Amiin sebanyak 3 kali. Dapatkah kita bayangkan, yang berdo'a adalah Malaikat dan yang mengamiinkan adalah Rasullullah dan para sahabat, dan dilakukan pada hari Jumaat. Semoga kita dapat menjalani ibadah puasa dgn penuh keberkatan. InsyaAllah..


Jangan lupa untuk melakukan juga amalan sunat seperti:
QIAMULLAIL
MELAMBAT-LAMBATKAN SAHUR
MENYEGERAKAN BERBUKA
MEMBACA AL-QURAN (TADARUS)
SOLAT TERAWIH BERJEMAAH
BERSEDEKAH
MENGIMARAHKAN MASJID & SURAU
BERSABAR & BERLAPANG DADA

Wallahu'alam..

0 comments:

Post a Comment